BMW 1-Serie (2004 - 2011)
In één woord
"Premium branding", dat betekent meer betalen voor precies hetzelfde. Een aantal merken biedt compacte auto's aan tegen vorstelijke prijzen en noemt dat dan een "premium brand". Door een zorgvuldig opgebouwd imago en een iets fraaiere afwerking, weet de fabrikant de koper ervan te overtuigen dat een heel gewone auto als "premium brand" ineens een torenhoge meerprijs waard is. BMW treedt toe tot dit hoogst twijfelachtige segment met de 1-serie. Is de 1-serie alleen een BMW in naam en prijs, of levert de nieuwkomer echt meerwaarde?
De 1-Serie is het instapmodel van BMW, maar biedt desondanks precies die zaken die een BMW aantrekkelijk maken. De rijeigenschappen zijn uitmuntend en de techniek is modern. De fijnste diesel van nu.
Plus
- Verslavend brok rijplezier
- Vooruitstrevende techniek
- Fantastische dieselmotor
Min
- Kostbaar
- Vormgeving blijft wennen
- Alleen verkrijgbaar als stationcar
Conclusie
Voor het zelfde bedrag als een BMW 1-Serie zijn grotere, ruimere en luxere auto's te koop. Maar daar draait het helemaal niet om bij deze Premium stationwagon. BMW verkoopt echter geen imago of loze marketingpraat. Waar het bij de 1-Serie wel om gaat zijn de rijkwaliteiten die de nieuwkomer een onmiskenbare meerwaarde geven. Dat is op de eerste plaats te danken aan de techniek die bestaat uit een perfecte gewichtsverdeling, een absoluut sublieme dieselmotor die de achterwielen aandrijft en uiteindelijk een fantastisch weggedrag. Om nog duidelijker te zijn: in dit prijssegment is de BMW 1-Serie de fijnst sturende diesel van dit moment.
Daarbij komt vernieuwende techniek die bestaat uit diverse ergonomische vindingen, heerlijke sportstoelen en de bewezen actieve veiligheid van BMW (zie hiervoor ook de test van de 5-serie Touring). Het geheel wordt afgemaakt door de eigenzinnige vormgeving van de huidige BMW-generatie. Daarom is deze kleinste BMW absoluut geen logo met gepeperd prijskaartje. Eindelijk een premium met aanwijsbare meerwaarde. In één woord: aanrader.
BMW 1-Serie 223 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
122.450 km - 2017 € 21.900,-
84.900 km - 2020 € 26.695,-
159.015 km - 2011 € 8.450,-
149.136 km - 2010 € 6.750,-
39.458 km - 2019 € 26.450,-
71.348 km - 2019 € 21.945,- incl. BTW
387.851 km - 2006 € 2.650,-
158.733 km - 2009 € 8.950,-
223.451 km - 2010 € 7.750,-
102.807 km - 2016 € 14.650,-
34.631 km - 2023 € 36.850,- incl. BTW
29.350 km - 2021 € 37.450,- incl. BTW
80.500 km - 2017 € 15.950,-
253.851 km - 2008 € 2.900,-
38.463 km - 2021 € 31.880,- incl. BTW
23.262 km - 2021 € 30.880,- incl. BTW
311.480 km - 2004 € 1.999,-
118.029 km - 2009 € 6.650,-
2.500 km - 2024 € 63.950,- incl. BTW
2.500 km - 2024 € 52.950,- incl. BTW
97.412 km - 2020 € 22.880,-
99.987 km - 2020 € 23.950,- incl. BTW
2.500 km - 2024 € 46.450,- incl. BTW
70.139 km - 2020 € 27.695,-
81.311 km - 2018 € 17.950,-