Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019)
Alleskunner
Kent u van die types die alles kunnen? Ze hebben een doctoraat op zak, doen modellenwerk en alsof dat allemaal niet genoeg is, hebben ze in hun vrije tijd ook nog eens een Olympische medaille in de wacht gesleept. Het klinkt vaak te mooi om waar te zijn. Nu is er een auto die al evenveel belooft. De Mercedes-Benz GLA zou fraaie lijnen combineren met ruimte, moderne techniek, off-road capaciteiten en sportieve prestaties.
De GLA is mooi, ruim, modern, comfortabel, sportief en vaardig in het terrein. Als het gaat om ruimte, uitstraling en techniek scoort de GLA altijd. Het verschil met de A- en B-Klasse is overduidelijk
Plus
- overtuigend premium-product
- onderscheidend uiterlijk
- geslaagde vormgeving
Min
- fabrieksverbruik lastig te realiseren
- kan alles, maar niet tegelijkertijd
Conclusie
Is de Mercedes-Benz GLA een echte alleskunner? Ja en nee. Ja, de GLA is mooi, ruim, modern, comfortabel, sportief en vaardig in het terrein. Als het gaat om ruimte, uitstraling en techniek scoort de GLA altijd. Het verschil met de A- en B-Klasse is overduidelijk en de meerprijs van de GLA is absoluut gerechtvaardigd. Bovendien is het kwaliteitsniveau zo hoog dat het verschil met een soortgelijke auto van een alledaags merk ook overduidelijk is.
Voor deze test zijn de GLA 250 (benzine) en GLA 220 CDI (diesel) gereden. Beide motoren zijn stil en sterk, maar het beloofde verbruik is in de praktijk nauwelijks te realiseren.
Zoals Mercedes-Benz belooft, is de GLA comfortabel, terreinwaardig en sportief. Dat kan echter niet allemaal tegelijk. Het is aan de koper om een bepaald onderstel te kiezen en hier eventueel het bijbehorende uiterlijk aan te koppelen met optie-pakketten. De Mercedes-Benz GLA is daarmee vooral de auto die alles kan wat de koper wil.