Ford Focus (2011 - 2018)
Stuurmanskunst
Ga er maar aan staan. De Ford Focus is de best sturende auto in z'n klasse en juist die auto is nu geheel vernieuwd. Om die uitdaging aan te gaan, heeft Ford voor een ongebruikelijke aanpak gekozen. De nieuwe Focus is ontwikkeld door een team met leden uit alle windstreken van de wereld. Daarmee moet de auto zo'n breed publiek aanspreken, dat de Focus in één en dezelfde vorm over de hele wereld kan worden verkocht. Is de Focus daarmee de kenmerkende scherpte verloren of juist nog aantrekkelijker geworden?
De nieuwe Ford Focus (2011) is de best sturende auto in zijn klasse. Daarnaast biedt de Focus veel (veiligheids)techniek uit een hogere klasse. Relatief zuinig. Onwennige vormgeving en ergonomie.
Plus
- uitstekende wegligging
- moderne techniek
- sterke, zuinige motoren
Min
- automaat voelt bestuurder niet goed aan
- achterste hoofdsteunen niet hoog genoeg
- onevenwichtige vormgeving
Conclusie
Ford heeft de nieuwe Focus zo ontworpen dat deze in de hele wereld in dezelfde versie kan worden verkocht. Daarmee moeten de kosten worden verlaagd, om vervolgens moderne techniek binnen het bereik van een grotere groep kopers te kunnen brengen. Die opzet is grotendeels geslaagd. Het enige minpunt is de vormgeving, die merkbaar een compromis is om aan iedere smaak te voldoen. Het dashboard is een ergonomisch zoekplaatje, maar na enige dagen rijden is de bestuurder daar aan gewend.
De belangrijkste doelen zijn zonder enige twijfel bereikt. Zo biedt de Focus techniek die tot nu toe alleen was voorbehouden aan auto's uit een hogere klasse. Het dagelijks leven met de Focus is daarmee niet alleen aangenamer, maar vooral veiliger. Alhoewel minder zichtbaar, is ook de techniek onder de motorkap modern. De Focus is zuinig, zonder afbreuk te doen aan de prestaties. Wat is gebleven zijn de uitstekende rijeigenschappen, waarmee de Focus de best sturende auto in z'n segment blijft.
De nieuwe richting die Ford met de Focus is ingeslagen is daarom in alle opzichten een succes, en dat is letterlijk en figuurlijk een fraai stukje stuurmanskunst.
Ford Focus 185 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
90.138 km - 2019 € 14.450,- incl. BTW
127.560 km - 2011 € 8.750,-
134.556 km - 2019 € 13.840,- incl. BTW
93.874 km - 2020 € 15.640,- incl. BTW
77.181 km - 2018 € 19.890,-
98.376 km - 2020 € 15.950,- incl. BTW
111.046 km - 2020 € 13.840,- incl. BTW
207.824 km - 2010 € 3.250,-
256.493 km - 2012 € 4.950,-
104.783 km - 2020 € 20.900,- incl. BTW
292.810 km - 2012 € 3.200,-
154.422 km - 2011 € 6.900,-
314.129 km - 2007 € 1.295,-
254.316 km - 2011 € 3.450,-
102.774 km - 2015 € 9.950,-
30.317 km - 2020 € 21.950,- incl. BTW
196.046 km - 2019 € 7.450,- incl. BTW
259.388 km - 2012 € 3.950,-
208.980 km - 2018 € 8.750,-
221.200 km - 2018 € 9.450,-
225.987 km - 2019 € 7.250,-
247.079 km - 2002 € 1.195,-
264.093 km - 2019 € 7.449,-
147.266 km - 2016 € 12.950,-
335.120 km - 2003 € 895,-