Jeep Avenger

Een Europese Amerikaan?

Jeep is zichzelf in rap tempo aan het vernieuwen. Eerder introduceerde het al modellen die waren aangepast aan Europa, met tweewielaandrijving, zuinige motoren en zelfs hybride aandrijving. Nu gaat Jeep nog een flinke stap verder: de Avenger is een compacte auto met elektrische aandrijving. Bovendien is de Avenger in Europa ontworpen, in Europa gebouwd en wordt alleen in Europa verkocht. Is het desondanks nog wel een echte Jeep?

Autotest | Jeep Avenger Een Europese Amerikaan?

De Avenger is de eerste Europese Jeep. Dat is goed merkbaar, want deze SUV is beter afgestemd op de wensen van de Europese koper dan alle voorgaande Jeeps. Elektrische aandrijving, compact formaat.

Plus

  • geslaagde vormgeving
  • moderne aandrijflijn
  • slimme off-road voorzieningen zonder 4wd

Min

  • onwennige zitpositie bestuurder
  • Minder overzichtelijk door brede c-stijl

Conclusie

De Jeep Avenger is in Europa ontworpen, wordt in Europa gebouwd en wordt alleen in Europa verkocht. En in tegenstelling tot de Amerikaanse modellen is de Jeep Avenger compact. Ondanks de Europese inslag heeft de Avenger ontegenzeglijk de uitstraling van een echte Jeep, inclusief de vele subtiele hints naar de historie van het merk die daar  bij horen. Gezien de buitenmaten is de binnenruimte voldoende.

Dankzij moederbedrijf Stellantis kan het kleine merk Jeep gebruik maken van techniek die zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen. Dat geldt voor de uitrusting en de aandrijving. Met de elektrische aandrijving is de Avenger klaar voor de toekomst en zeer voordelig per kilometer. De actieradius is ruim voldoende om zorgeloos te rijden, ook op de lange afstand.

Tenslotte zorgt een slimme aanpassing aan de elektronische anti-slip regeling ervoor dat de Avenger zelfs zonder vierwielaandrijving bruikbaar is in licht terrein. Per saldo is de Avenger niet alleen een echte Jeep, maar in de ogen van de Europese klant zelfs een betere Jeep dan de Amerikaanse exemplaren!