Citroen Oli

Genoeg is genoeg

Citroën heeft journalisten uit de hele wereld uitgenodigd voor een presentatie in Parijs. Tijdens dit groots opgezette evenement is de Citroën "Oli" onthuld. Echter, er bestaat slechts één exemplaar van de Oli en Citroën heeft geen plannen om het model in productie te nemen. Wat is er zo bijzonder aan "Oli" om dit nieuws toch met de wereld te delen?

Autotest | Citroen Oli Genoeg is genoeg

Met de Oli laat Citroen zien welke concepten en technieken het in toekomstige modellen wil toepassen. Daarbij ligt de nadruk op functionaliteit, milieuvriendelijkheid en betaalbaarheid.

Plus

  • slimme ergonomie
  • miliuevriendelijke bouw
  • betaalbare techniek

Min

  • geen aandacht voor zelfrijdende auto
  • geen innovatie op gebied van accu-techniek

Conclusie

Waarom nodigt Citroën de internationale pers uit voor de presentatie van een auto die nooit te koop zal zijn? Omdat de fabrikant wil laten zien welke concepten en technieken de Citroëns van de toekomst zullen karakteriseren. Dat concept kan kort worden samengevat als "genoeg is genoeg". Citroën wil niet langer grotere, snellere, zwaardere of duurdere auto's maken. Citroën wil functionele, milieuvriendelijke en betaalbare auto's maken.

Dat doet Citroën door opnieuw na te denken over alle concepten van de auto. Dat begint met een slim ontwerp dat het gewicht en het aantal onderdelen reduceert. Door de smartphone als brein van de auto in te zetten kan worden bespaard en gaat een auto als vanzelf met de tijd mee. In het verlengde daarvan is gekozen voor materialen (incl. banden!) die langer mee gaan. Zo is de auto van de toekomst niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik.

Kortom: Citroën heeft weliswaar een auto getoond die nooit te koop zal zijn, maar heeft vooral een vooruitblik gegeven op vele modellen die zullen gaan komen! Dat is groot nieuws en Oli geeft daar een aansprekende invulling aan.