Mercedes-Benz EQE

Belachelijk goed

Een noodzakelijke verandering wordt vaak in drie stappen geaccepteerd. Eerst wordt het probleem ontkend, dan wordt het belangrijk gemaakt en tenslotte geaccepteerd als de nieuwe norm. Ontkennen dat we elektrisch moeten gaan rijden kan al lang niet meer. Verstokte fans van de verbrandingsmotor doen er echter alles aan om elektrische auto's belachelijk te maken. Maar wat als die elektrische auto belachelijk goed is? Zoals de Mercedes-Benz EQE?

Autotest | Mercedes-Benz EQE Belachelijk goed

De Mercedes-Benz EQE is een luxe sedan die elektrische aandrijving combineert met heel veel innovatie. Het resultaat is een "belachelijk goede" auto die op alle manieren beter is dan een conventionele

Plus

  • uiterst comfortabel
  • (relatief) voordelig in aanschaf en gebruik
  • innovatieve, bruikbare techniek

Min

  • eelden augmented reality soms houterig
  • verbinding met smartphone komt vaak moeizaam tot stand
  • buitenspiegels te klein en onvoldoende verstelbaar

Conclusie

Op het moment van schrijven is de Mercedes-Benz EQE de beste elektrische auto die Autozine heeft getest. Dat is te danken aan de geslaagde balans. De grotere EQS biedt overdaad en dat is soms te veel van het goede. Veel andere merken zetten in op spektakel, hetgeen in het drukke dagelijkse verkeer echter zelden tot zijn recht komt. De EQE biedt de beste balans tussen comfort, bruikbaarheid en innovatie.

De EQE heeft een grote actieradius voor het moeiteloos afleggen van lange afstanden. Tegelijkertijd is het bereik niet zo groot dat het alleen een theoretische waarde is die in de praktijk nooit zal worden benut. Iets soortgelijks geldt voor de prestaties: de EQE 350+ is serieus snel, maar niet zo snel dat het alleen maar voor de prestige is.

Wie de elektrische auto nu nog belachelijk wil maken, maakt vooral zichzelf belachelijk. De EQE is namelijk niet alleen stiller, sneller, comfortabeler en schoner dan een soortgelijke auto met verbrandingsmotor. De EQE is ook nog eens voordeliger in aanschaf en gebruik. Dus is het tijd voor de laatste stap: de nieuwe techniek accepteren als de nieuwe norm.